Jakiś czas temu moja partnerka zamówiła dla nas miód z poziomkami. Miód okazał się genialny, ale nie to jest powodem, dla którego poświęcam mu dziś ten wpis. Do przesyłki dołączona była kartka z kilkoma słowami na odwrocie. Niby dość powszechny zabieg marketingowy, a jednak wykonany na tyle ciekawie, że postanowiłam go tutaj przedstawić.
Marki stoją przed wyzwaniem dostosowania swojej komunikacji do oczekiwań i wartości swoich klientów. Już dawno minęły czasy, gdy jedynym celem marek było przekazywanie informacji o swoich produktach. Obecnie, by zachować konkurencyjność i zdobyć lojalność klientów, marki muszą zrozumieć, jakie wartości kierują ich odbiorcami i tworzyć komunikację opartą na tych wartościach. To podejście przynosi nie tylko korzyści marketingowe, ale także buduje trwałe relacje i zaufanie między markami a ich klientami.
Kiedy klienci sięgają po produkty, to nie tylko fizyczny przedmiot jest dla nich ważny, ale także emocje i doznania, jakie te produkty przynoszą. To nie tylko kawałek odzieży, ale również poczucie pewności siebie. To nie tylko smartfon, ale również poczucie bycie na topie. Klienci poszukują produktów, które spełnią ich emocjonalne potrzeby i stworzą dla nich pozytywne przeżycia. To właśnie te emocje i relacje, które buduje marka poprzez swoje produkty, kształtują ostateczny wybór konsumentów.
Zwróć uwagę na poniższą infografikę:

Każdy produkt lub usługa musi zaspokajać wartości pragmatyczne. Kawiarka musi dobrze parzyć kawę, biuro ubezpieczeń mieć dobrą opinię, a sukienka odpowiadać naszym indywidualnym gustom. Wszystko to, co znajduje się powyżej to wartości emocjonalne, których klienci mniej lub bardziej świadomie poszukują w produktach.
Empatia — klienci oczekują, że firma będzie traktować ich z empatią i zrozumieniem. Dobra obsługa klienta, która jest empatyczna wobec potrzeb klientów, wpływa pozytywnie na ich lojalność.
Przyjemność — jest czynnikiem motywującym klientów do wyboru produktów i usług. Firmy, które potrafią dostarczyć klientom doświadczenia przyjemności, łatwiej zyskują pozytywny wizerunek na rynku. Dlatego zrozumienie, jakie produkty i usługi przynoszą klientom przyjemność, może być kluczem do sukcesu w biznesie.
Zaangażowanie — klienci często poszukują interaktywnych i angażujących doświadczeń, które dostarczają im satysfakcji. Marki mogą budować zaangażowanie poprzez włączanie klientów w tworzenie marki, tworzenie społeczności, budowanie większych idei przyświecających istnieniu marki, w które klienci mogą się zaangażować.
Poczucie sensu — to wartość łącząca się z poczuciem zaangażowania. Poczucie sensu jest ważnym motywem dla wielu klientów, którzy chcą, aby ich zakupy nie były jedynie konsumpcją, ale miały także głębsze znaczenie. Klienci mogą preferować produkty i usługi, które odzwierciedlają ich osobiste wartości i przekonania, co dostarcza im poczucia sensu.
Wartości emocjonalne można rozbudzać nie tylko dzięki samemu produktowi, ale także całej otoczce, która mu towarzyszy, chociażby:
- profesjonalna obsługa
- serwis dobrze zaplanowany pod kątem UX
- wysyłka
To właśnie sposób wysyłki, a raczej jeden z jej elementów, przyciągnął moją uwagę w paczce ze wspomnianym miodem.
Jak wyglądają standardowe kartki/liściki dołączone do przesyłek? Niestety wiele z nich wciąż, zamiast mówić o kliencie i jego potrzebach mówi o tym, jakie ów klient ma szczęście, bo wybrał cudowną markę, która już od dziada pradziada… No i tu zaczyna się cała opowieść o marce. W najlepszym razie są to tradycyjne podziękowania. Miłe, ale nie zapadające w pamięć.
Do mojej paczki dołączona była kartka z rysunkiem niedźwiedzia podkradającego się do regału wypełnionego słoikami miodu. Na odwrocie znalazł się natomiast taki oto tekst:

Zrozumienie czynników motywujących swojej grupy odbiorczej pozwala na precyzyjne dopasowanie komunikatów marki. To natomiast pozwala sprawić, że kontakt z marką na każdym etapie staje się niesamowity.
W powyższym przypadku odnaleźć możesz elementy każdej z opisanych tu wartości emocjonalnych. Czy Twoja marka wie, co sprowadza do niej klientów i potrafi na to dobrze odpowiedzieć?