Historie, które sprzedają… nawet starocie z kufra Twojej prababci

Już jutro rusza Jeleniogórski Jarmark Staroci i Osobliwości. Pomyślałam więc, że z tej okazji warto przypomnieć o pewnym eksperymencie z 2009 roku. To doskonały przykład potwierdzający słynne słowa Content is King”. Jeśli zainteresuje Cię fakt, że początkowa wartość towarów wykorzystanych w eksperymencie wzrosła aż o 2706%, to zapraszam do dalszej lektury.

Jeleniogórski Jarmark to skupisko wszystkiego, czego dusza szperacza zapragnie. I choć sporą część z tych staroci i osobliwości można by z pewnością znaleźć w niejednym antykwariacie, sklepie ze starociami i antykami lub na mniej zatłoczonym jarmarku, to wędrowanie wśród jeleniogórskich stoisk co roku przyciąga tysiące osób. Co takiego odpowiada za ten fenomen?

Z pewnością klimat całego przedsięwzięcia, dostępność przeróżnych perełek, drobiazgów i kurzozbieraczy w jednym miejscu, ale niewątpliwie również historie: samego wydarzenia, rzeczy, a także ich obecnych posiadaczy.

💡Warto o tym pamiętać:
Historia jest czymś, co nas przyciąga. Czymś, co sprawia, że zwykły talerz vintage nabiera zupełnie nowego, wyjątkowego znaczenia. Storytelling to potężne narzędzie sprzedaży. Ludzki umysł lepiej i o wiele chętniej angażuje się w historie i zapamiętuje opowieści niż fakty, którym brakuje interesującego tła. Finalnie klienci nie tylko kupują produkt, ale także uczestniczą w większym doświadczeniu i kulturze marki. Niejako przenoszą dalej historię opowiedzianą przez markę.

Historia sprzedaje wszystko

Znasz na pewno aukcje, na których sprzedawane są pierścionki zaręczynowe, a w opisie widnieje długi opis tego, co poszło nie tak. Albo aukcje powietrza, którym oddychał Bieber:

Są też smutniejsze sprzedaże, takie jak słynna już, opisana zaledwie 6 słowami, których autorstwo błędnie przypisywane jest Hemingwayowi: Na sprzedaż: dziecięce buciki, nigdy nienoszone.”

W 2009 roku Rob Walker i Joshua Glenn zakupili kilkadziesiąt nieistotnych, używanych przedmiotów na różnych wyprzedażach garażowych i na aukcjach internetowych, zazwyczaj za kilka centów lub dolarów. Następnie poprosili różnych pisarzy i pisarki, aby ci napisali fikcyjne, przekonujące historie związane z tymi przedmiotami.

Przykłady przedmiotów sprzedawanych w ramach eksperymentu Significant Objects.

Zakupione przedmioty początkowo miały łączną wartość $128,74. Po ich opisaniu wszystkie zostały wystawione na eBayu. Sprzedaż zamknęła się w kwocie $3,612.51. To ponad 28 razy więcej niż ich pierwotna wartość!

Eksperyment pokazał, że przedmioty, które zostały wyposażone” w historię, sprzedawały się za znacznie wyższe kwoty niż ich początkowa cena zakupu, co sugeruje, że dodana wartość kulturowa przypisana przez opowiadanie może znacząco zwiększyć wartość materialną przedmiotu. Wyniki te zapewniają fascynujący wgląd w to, jak opowieści mogą wpływać na nasze postrzeganie wartości.

Historia sprzedaje wszystko i… jest obecna wszędzie

Ale tak serio, historia jest obecna wszędzie. Kto z nas nie przymierzał spodni na kawałku kartonu za ryneczkową zasłoną? Ok, może ci z pokolenia Z” nie pamiętajo. Nobla sprzedaży dla pani, która w mistrzowski sposób opowiadała naszym matkom historie o tym, że oto są sprowadzone prosto z Niemiec, najlepszej jakości spodnie.

To oczywiście przykład mniej zaawansowanego storytellingu. Jednak przyznacie, że swoją robotę wykonywał bezbłędnie. A co z dużymi markami? Storytelling jest dookoła nas. Tylko spójrz, dam Ci cztery przykłady:

  1. Apple – Apple jest znane z tworzenia opowieści, które podkreślają innowacyjność, design i wrażenia użytkownika. Reklamy i prezentacje produktów często opowiadają historię o ewolucji technologii i jej wpływie na życie ludzi.
  2. Nike – Nike używa storytellingu, aby zainspirować swoich klientów historiami osiągnięć sportowych i przełamywania barier. Ich słynne hasło Just Do It” jest podstawą wielu opowieści o determinacji i osiągnięciach zarówno profesjonalnych sportowców, jak i amatorów.
  3. Coca-Cola – Coca-Cola stosuje storytelling, aby wywołać uczucia ciepła, wspólnoty i radości. Kampanie takie jak Share a Coke” czy świąteczne reklamy z Mikołajem mają na celu stworzenie emocjonalnego związku z marką poprzez wspólne chwile i wspomnienia.
  4. Airbnb – Airbnb wykorzystuje historie swoich gospodarzy i gości do pokazania różnorodnych doświadczeń, które oferuje serwis. Opowieści te podkreślają unikalność i osobiste doświadczenia, jakie można zdobyć, wynajmując miejsca na całym świecie.

Jak więc widzisz – historia to doskonałe narzędzie sprzedaży, które powinieneś/powinnaś wdrożyć –do swych działań już dziś!

_________________________

We wpisie wykorzystano zdjęcie autorstwa: Simone Pellegrini

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *